Veel voorkomende hardloop blessures en de oplossing

Hardlopen, het risico is groot dat je vroeg of laat tegen een blessure aanloopt. Uit voorzorg stop je maar volledig met lopen. Maar misschien was dat wel totaal onnodig.

Runners Knie

Wanneer je een scherpe pijn ervaart in je knie tijdens het lopen of wanneer je erop drukt, zou je een Runners knie kunnen hebben. Dit wordt veroorzaakt door frictie tussen je knieschijf en een strakke IT (iliotibiale-) band. Deze IT band loopt aan de buitenkant van je bovenbeen.

Deze klachten kunnen gemakkelijk voorkomen worden door stretching van de IT-band. Dit kan direct na de training of in de vorm van yoga waarbij de stretch wel 3-5 minuten wordt aangehouden. Het is altijd verstandig om een fysiotherapeut mee te laten kijken wanneer er klachten zijn. Misschien is met een eenvoudige aanpassing in je loophouding al veel leed te voorkomen.

Ontstoken achillespees

Dit voel je omhoog- of omlaag wandelt en wanneer je gaat rennen. Een pijn over je kuit naar je hiel.

Om het te voorkomen is een langzame opbouw in je hardlooptraining cruciaal! Te snelle opbouw kan betekenen dat je de pezen overbelast met alle gevolgen van dien. Stretch na afloop van de training uitgebreid de kuitspieren. Heb je klachten? Wacht niet te lang en bezoek een fysiotherapeut.

Shin Splints

Een scherpe pijn op het scheenbeen. Veroorzaakt door een zware landing of een te snelle opbouw van je trainingsprogramma.

Wanneer je hier last van hebt voorkom dan omlaag rennen. Om de scheenbenen te verstreken: Ga met de rug tegen een muurtje staan met de voeten op 1 voetlengte afstand van de muur. Trek de voeten op waarbij alleen de hielen blijven staan. Herhaal dit 15-20 keer.

Een andere goede manier om veel hardlooppijntjes te voorkomen is Yoga voor hardlopers. Kijk maar eens op www.yogavoorhardlopers.nl

Reacties gesloten.