Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling

Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.

Hoe doe je dat?

VitaalOveral biedt het PowerMama trainingsprogramma aan in Dronten en Biddinghuizen, speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Scroll naar beneden voor meer informatie over PowerMama Dronten en Biddinghuizen

Massage

Tijdens de zwangerschap moet jouw lijf harder werken dan ooit. Je maakt een kindje en je moet die hele fabriek ook nog de hele dag meeslepen!
Tijdens de massage kan je liggen op je buik in een bank met een opening voor buik en borsten.
Pijnlijke plekken worden verzacht en vocht wordt weggemasseerd.

Leefstijl

Een individueel leefstijl programma.
Tijdens de zwangerschap is het belangrijker dan ooit om goed voor jezelf te zorgen. Zo geef jij je kindje de beste start in het leven en je zal zelf sneller herstellen van de zwangerschap en bevalling. In het StrongMommy programma word je hier stap voor stap bij geholpen.

Zwangerfit

ZwangerFit® is een cursus voor de zwangere vrouw en de pas bevallen vrouw en haar partner. In deze vernieuwde cursus werken we volgens de laatste inzichten over bekkenpijn en de kennis van de bekkenbodem(dys)functies. Dit wordt aangeboden in een goed onderbouwt trainingsprogramma.

Geef jezelf die Kick-ass start als moeder

Het Powermama programma

Waarom meedoen met Powermama?

Als je tijdens de zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed. Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s.

Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Wat houdt het Powermama programma in?

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven. Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook maak je elke week kennis met CrossFit fundamental movements zoals air squat, front squat, shoulder press en deadlift. Het PowerMama Programma is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Voor wie?

Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Vrouwen die al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.

Wanneer?

Maandag 19:00- Biddinghuizen

Vrijdag 10:15 – Dronten

Powermama

  • Actieve buitenactiviteit van 60 minuten.

  • Lichte fitheidtraining om je conditie te verhogen.

  • Versterking en coördinatie van diverse spieren.

  • Speciale aandacht voor coördinatie, stabilisatie en spierversterking van het bekken en de bekkenbodem.

  • Ontspannings- en ademhalingsoefeningen.
  •  
  • PowerMama laat je de periode voor- en na je bevalling in goede gezondheid beleven. Met een fit en gezond lijf, dat de periode tijdens en na de zwangerschap aan kan!

Strippenkaart

€89

10 trainingen

De hele zwangerschap onberkt sporten

€250

/tot einde zwangerschap

Zwangerschaps-
massage

€55

/1 uur

PowerMama is een activiteit van VitaalOveral.